Arbetet

Arbetet

 

Efter ett antal diskussioner med olika människor både inom den pedagogiska och privata sfären, fanns det en uppmaning från dessa att jag skulle skriva en bok om mitt arbete. Dock så är detta inte helt enkelt utan att bli långrandig och då föddes en tanke hos mig att istället skriva och dela med mig här.

 

Under sidan "Språkröret" finns det levnadshistorier från barn och ungdomar som på ett elller annat sätt delat med sig om tankar, funderingar eller bara velat berätta en historia. Detta är deras röster som jag är språkrör för.

 

Syftet är att:

 

  • Förebygga fördomar och problematik
  • Synliggöra kunskaper och erfarenheter
  • Upplysa pedagoger och lärare om relationsbyggande
  • Sprida pedagogiska exempel
  • Bidra till nätverkande och utbyte av tankar och erfarenheter.
  • Vara språkrör för barn och ungdomar.

Hur arbetar jag?

Alla barn och ungdomar ska ha rätt att lära utifrån sina egna förutsättningar och att nå sina egna mål. Det gäller oavsett vilka förutsättningar man kommer in med. För att det ska bli verklighet måste skolan vara tillgänglig för alla elever. Därför behövs det strategier för hur man kan anpassa lärmiljön med hjälp av kunskap om hur man använder alternativa verktyg. Det är också viktigt att det finnas kunskap om delaktighet och bemötande.

 

För att skapa en miljö där eleverna kan lära sig något, MÅSTE man skapa relationer och jag kan inte understryka det tillräckligt många gånger. Självklart är det svårt i den stora skolan med elevgrupper på 30st, men absolut inte omöjligt. De gånger som jag varit med när kollegor har misslyckats i klassrummet är just för att de inte skapat relationer med eleverna. Det behöver inte vara mycket man gör, men man måste vara intresserad.

 

Allt som oftast möter jag också lärare som säger “jag är inte där för att skapa relationer, jag vill bara undervisa”. Det är fullt förståeligt att man vill ha det så. Men nu jobbar vi inte i Sverige på 1950- talet, då detta var fullt möjligt. Sedan mitten av 1960- talet har vi haft en strid ström av människor från andra länder, med en annan kultur, andra seder och andra religioner. Därför menar jag att det inte är möjligt att “bara undervisa”, inte utan problem i alla fall.

 

Som lärare idag har man inte längre någon självklar auktoritet. Vårt sätt att uppfostra barnen gör att de inte inordnar sig i grupper på samma sätt som när jag gick i skolan. Därför behöver man behöver man mer eller mindre relatera till eleverna en och en.

 

En av de bästa sätten är att dela med sig av sitt eget liv. Jag brukar berätta tidigt att jag älskar fotboll och att jag har ett årskort på Malmö stadion. Jag tittade mycket på ishockey förr, både Malmö Redhawks och mitt favoritlag i NHL New York Rangers. Jag älskar musik och har spelat i band sedan jag var 13 år gammal. Jag älskar historia och religion och besöker ofta kyrkor runt om i hela världen.

 

Jag har två barn som jag älskar att hänga med och göra roliga saker som att gå på bio, restauranger, utflykter, fiska, gå i skogen samt så har jag en fru som jag varit tillsammans med i 24 år och som är min absolut bästa vän. Dessa historier brukar leda till att eleverna själva delar med sig om sina liv och på så sätt har man skaffat sig en enkel relation. Självklart finns det en privat sfär som jag inte delar med mig, men tänk ändå så långt man kan komma med enkla medel.

 

/Michael C. Svensson

 

Copyright © All Rights Reserved Learny Media 2018